Vragenbespreking – De Huidige Haat en het verhaal van de Joden
Vragen aan Pieter van der Horst en Binyomin Jacobs
Wat komt in de lezing aan de orde ?
Klik hier voor de onderwerpen van deze lezingOnderstaande tekst is opgesteld door Joodse Lezingen:
Paus en de erkenning van Palestina
Hoe komt de kentering in de houding van Nederland ten aanzien Israël ?
Influx van Islamitische immigranten
Rol van de media in de berichtgeving over de politiek van Israël
De werkgroep ‘waar’ om correcties aan te brengen in de eenzijdige en overtrokken berichtgeving over Israël
Toenemend antisemitisme en naderende komst van de messias
Vechten ’tegen’ of vechten ‘voor’ ?
De meerderheid van de mensen wil het goede ook in Gaza, maar worden gedictatoriseerd door enkelen
De huidige golf van Jodenhaat komt uit Islamitische hoek
Het aanpakken van antisemitisme uit Islamitische hoek met een positieve houding is te optimistisch gedacht
Negatieve teksten over Joden in de Koran, hoe leg je die uit, wat doe je daar mee ?
Het voorbeeld van de profeet Mohammed voor Moslims
Twee pijlers van de Islam zijn de Koran en de Hadith
Hadith zijn de overleveringen over het leven van de profeet Mohammed
Ieder Moslim kind krijgt te horen dat het leven van de profeet Mohammed het meest volmaakte en voorbeeldige leven was dat ooit op aarde geleefd is
Volg dat leven van Mohammed na
Verhalen over de profeet Mohammed
Medina de Joden en Mohammed
Joden willen Mohammed niet erkennen als de ultieme profeet, Mohammed laat 700-900 Joodse mannen publiekelijk onthoofden
Hun kinderen worden verkocht als slaven, de vrouwen worden verdeeld onder Mohammed’s vrienden en hij neemt er zelf ook nog eentje mee
In de oudste biografieën over de profeet Mohammed wordt dit als voorbeeldig voorgesteld
Positie van de profeet in de Islam is onaantastbaar
Elk kritiek op de profeet, hoe mild ook, kan je einde betekenen
Zolang dit onbespreekbaar blijft in de Islam, nml. of dit nou wel een navolgenswaardig iets is voor ons in deze tijd
Zolang dat onbespreekbaar blijft heb je een tegenkracht nodig (dus vechten ’tegen’ en niet ‘voor’)
Professor Van der Horst verwacht dat het voor een hele lange tijd een moeizaam gevecht gaat worden
Voor de strijd tegen antisemitisme moet je goed ingelicht zijn, hoe pak je dat aan ?
Ga de oorlog niet uitleggen, maar neem kinderen mee naar Westerborg, Vucht
Als een kind op school vreemd gedrag vertoont, dan wordt er een scala aan protocollen opgestart, waarom ook niet bij antisemitisch uitlatingen van een kind ?
Interreligieuze dialoog
Huidige tijdsgewricht in vergelijking tot de jaren 30 van deze eeuw, professor Van der Horst is somber daarover en maakt zich grote zorgen
Zorgen van Rabbijn Jacobs, hij is niet bang, maar wel realist
U kunt hier de vragenbespreking beluisteren: