Binyomin Jacobs – De levende Tora
Eerste lezing van Opperrabbijn Jacobs
Het uiteenzetten van zijn visie
Het zoeken van toenadering tot elkaar
Wat komt in de lezing aan de orde ?
Klik hier voor de onderwerpen van deze lezingOnderstaande tekst is opgesteld door Joodse Lezingen:
Herdenking Apeldoornse Bosch
Cheider Joodse school Amsterdam
Ed van Thijn burgemeester Amsterdam
Joods oorlogsmonument Brunssum
Elkaar ontmoeten, tot elkaar komen
Kennen van elkaars verschillen en respect
Samenleving, verval van waarden en normen, polarisatie
Polarisatie, toenemende intolerantie, toenemende haat
Haat tegen Joden, indoctrinatie van jongeren
Vorming van mensen in de jonge jaren
Nieuwjaarsfeest der bomen, Toe Bisjvat
In de Tora wordt gebracht dat een mens wordt vergeleken met een boom
Voorbeelden van oude en nieuwe bomen toegepast op educatie
Technische verschil tussen Jodendom en christendom
Maar ook wat hebben we gemeen ?
Waarom beginnen de bijbelboeken van de Tora met het scheppingsverhaal in Genesis, B’reshith en niet met het boek Exodus ?
Het Joodse volk ontstaat pas bij de berg Sinaï na de exodus
10 geboden aan het Joodse volk en de wereld
Rashi
Tora betekent ‘aanwijzingen’, het aanwijzings- of wetboek voor de Joden
Tenach, profeten en de geschriften zijn ook goddelijk en van vitaal belang
Tora kent geen chronologische volgorde
Verenigde Naties en het land Israël
De hele wereld maakt zich druk om Israël
Bestuderen van de bijbel en wetenschap
De tijd van De Verlichting, ratio
Bestaan van God, een Eeuwige en het boek Genesis
Joden en christenen delen samen in het geloof in God, het bestaan van een Eeuwige
Jodendom wil niet bekeren
Waar kunnen we elkaar steunen en een positieve bijdrage leveren aan de samenleving
Veroveren van de wereld in geestelijke zin, bij jezelf beginnen, besef van de Allerhoogste
Waarden en normen worden niet door de mens gemaakt
Een mens wordt gevormd door zijn omgeving
Joodse wet, Halacha, letterlijk vertaald is ‘beweging’
Verschillende opvoedingsrichtingen
12 wegen door de Schelfzee, Rode Zee, 12 routes, 12 wegen naar Sinaï
Visie op de wereld in het Jodendom
Uitgangspunt en doel moet hetzelfde zijn, wegen mogen verschillen
Doel van ons zijn hier is om een bijdrage te leveren aan de multiculturele samenleving
Misverstanden over Joden
Sinaicentrum
Antisemitisch verhaal, gevaarlijke fabeltjes en sprookjes
Bron van antisemitisme, vooringenomen denkbeelden
Opkomend antisemitisme
Antisemitisme en Antizionisme
Geloof in de Allerhoogste, de Bijbel hebben we gemeenschappelijk
Maar we verschillen ook van elkaar, en dat is goed, dat mag
Basis van het Jodendom, de Joodse religie
De berg Sinaï in het jaar 2448 na de schepping
Joodse telling begint bij de schepping van de mens
Evolutietheorie schepping en Jodendom
Alles wat in de bijbel staat heeft meer dan één betekenis
Elk woord heeft minimaal 4 betekenissen, Kabbala, mystiek, 70 betekenissen
Geen verzonnen betekenissen, maar betekenissen die in het ‘systeem’ zitten
Joden geassimileerd in Egypte, een verderfelijke cultuur
Ieder mens heeft 7 gevoelseigenschappen, 7×7, 49 gevoelseigenschappen, reiniging
Confrontatie met de Allerhoogste op de berg Sinaï
Gouden Kalf toen en nu, Bijbel is geen geschiedenis, maar voor toen en nu
Verkeerde vertalingen en misverstanden over Joden
Vertaling is een verklaring
Als iets 70 vertalingen of verklaringen heeft, dan mis je er 69 als je alleen één vertaling gebruikt
Waarom is de tweede set stenen tafelen door Mozes vervaardigd en niet door God ?
Wij moeten God dienen, niet op basis van wonderen, maar op basis van onze eigen inzet
Wij mogen niet vertrouwen op wonderen, alleen hopen
Mens is op deze aarde neergezet om te zwoegen, om het goede te maken
Taak, opdracht, zending
Woord van God, leefwijze van God uitdragen en leven, niet om te bekeren, maar om het negatieve te verwijderen
Goddelijke ziel en het dierlijke in de mens, het instinct, goede en slechte eigenschappen
Vragenbespreking
Richtingen in het Jodendom
Verschillen in geloof tussen Jodendom en christendom
Christendom kent dogmatische verschillen
Jodendom kent vele vormen maar geen dogmatische verschillen
Uitgangspunten in het Jodendom zijn hetzelfde, verschillende aspecten worden benadrukt
Jood blijft altijd Jood of hij nu wel of niet lid is van een Joodse gemeente
Een agnostische Jood blijft een Jood
Het liberale begrip Jood ken ik eigenlijk niet, iemand blijft Joods
In de WO2 moest het Joodse volk worden uitgeroeid, ongeacht of ze religieus waren of niet
Mensen die Joods waren geworden, werden niet uitgeroeid, het was een ‘rassen’ kwestie geworden
Kun je over Joden praten in termen van ‘rassen’?
Verschillende soorten van Jodenvervolging, WO2 ging om het Joodse volk
Vervolgingen in Rusland onder het communisme en in de tijd van de Makkabeeën gingen om de religie van het Jodendom en niet het Joodse volk
Verschillen tussen Joodse religie en Joodse volk in vervolgingen
Verschillen tussen rabbijn en dominee of pastoor
Een rabbijn is niet een vertegenwoordiger van de Joodse Godsdienst, maar van het Joodse volk/Jodendom (of iemand nu religieus is of niet)
Rabbijn Jacobs is Nederlander al generaties lang
Islam en Koran, verschillende stromingen
Inburgeringscursus, het bij de wortel aanpakken van antisemitisme en racisme
Accepteren van onze multiculturele samenleving
Grenzen aan tolerantie in onze multiculturele samenleving
Grenzen aan de democratie (Hitler was democratische gekozen)
Begrip heidenen in de bijbel, ongelovigen die afgoden dienen
Een niet Jood is geen heiden, verschil tussen heidenen en de rechtvaardige volkeren van de wereld
Vertalingsfouten met het begrip ‘uitverkoren volk’, het moet zijn ‘uitgekozen’ volk, d.w.z.. een bepaalde taak
Jodendom gaat uit van de 7 Noachitische wetten
Noachitische wetten vormen het basisgedrag van de mens
Christendom en Islam kennen die basis maar hebben daarnaast een aantal dingen ‘erbij’
Zo is het ook met het Jodendom
Godsdiensten en de 7 Noachitische principes
Wie leeft volgens de 7 Noachitische principes, doet van God van hem wil
Binding in de Noachitische wetten
Opdracht om te werken aan de Noachitische wetten
Bereiken van mensen die niet volgens die principes leven
Samen werken aan de dingen waarin we niet verschillen
De verschillen zijn niet zo belangrijk
Praktijk en theorie
Aliyah maken
Joden hebben altijd in Israël gewoond
De komst van de Messias en de voortschrijdende tijd
Opdracht van rabbijn Binyomin Jacobs om in Nederland de Joodse gemeenschap te steunen
Jodendom als DOE Godsdienst en geloof
Christendom heeft Oude testament en Nieuwe Testament en zien zich vaak als een soort voortzetting van het Jodendom
Dat beeld klopt totaal niet
Jodendom, het Joodse denken, kent de schriftelijke leer (Bijbel) en de mondelinge leer (Talmoed)
Van het Joodse doen en laten komt 90% uit de Talmoed en niet de schriftelijk leer (Bijbel)
Het uitgangspunt in het Jodendom is de goddelijkheid van de schriftelijke leer (de bijbel) en de Talmoed
Het verschil met het christendom is de Talmoed, 90% van ons doen en laten, dat is ons geloof
Jodendom en christendom zijn een Godsdienst van niet alleen maar filosofie, maar ook de daad
Beeldspraak van de mens als vruchtboom
Een vrucht staat voor het doen van goed
Uitleg Jesaja 53:5 in de Nederlandse vertaling in plaats van de oorspronkelijke tekst
Vertaling is vaak niet fout, maar bepaalde gedachten vallen weg die wel in de oorspronkelijke tekst zitten
Zo krijg je een andere visie
Illustratie met het woord vrede, shalom
In het Jodendom wordt de messias gekoppeld aan het begrip vrede
Zolang er geen vrede is, is de messias er nog niet
Joodse begrip van het woord vrede
Meningsverschil tussen Joodse en christelijke messiaanse interpretatie van Jesaja 53:5 niet zozeer op basis van tekstuitleg, als wel gebaseerd op het feit dat in het Jodendom de komst van de messias in verbinding met vrede wordt gebracht
Die vrede is er nog steeds niet, dus is de messias er ook nog niet volgens het Jodendom
De levende Tora
U kunt hier de lezing beluisteren: